Igoo Rubrider Citycoco Scrooser elektrische scooter

Opvoeren Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter.

Heb je een Igoo-, Rubrider, Citycoco of Seev scooter van het type LT019? En wil je je Igoo scooter opvoeren? Of wil je je Rubrider opvoeren? Of wil je je Citycoco scooter opvoeren?

Voor een snorfiets kenteken, mag je elektrische scooter slechts 25km/uur. Echter is het mogelijk dat de maximum snelheid van Igoo-, Rubrider en Citycoco scooters aangepast kan worden. Wellicht is dat bij jouw scooter al gedaan en rijd je scooter nu 35km/uur (of iets harder met een volle accu).

Je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter kan zelfs nog iets harder dan 38km/uur.

Bij een 60V uitvoering is een topsnelheid van 43km/uur mogelijk. Alleen in vrije val zal je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter nog harder gaan…  Om de 43km/uur te kunnen halen met je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter moet er een aanpassing gemaakt worden. De leverancier van je scooter kan je hier misschien meer over vertellen.

De 43km/uur is enkel mogelijk met een volle accu, wanneer je accu half leeg gereden is, zal de maximum snelheid evenredig met het Voltage zakken. Een vol geladen 60V accu van je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter geeft immers 67,2V. Wanneer je accu leeg is en je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter ermee ophoudt, zal het voltage gezakt zijn tot ca. 52V. De elektronica schakeld alles dan uit, om je accu te beschermen. De accu is immers 1 van het kostbaarste onderdeel van je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter.

Zoekmachine zoekwoorden zoals Igoo, Rubrider, Scrooser, Citycoco, Scooterson.

Bovenstaande zoekwoorden doen het goed. En de tekst over het opvoeren van de elektrische scooter ook. Deze pagina staat al op de eerste zoekresultaat pagina.

Igoo, Rubrider, Citycoco milieuvriendelijk?!

Is een Igoo, Rubrider, Citycoco elektrische scooter milieuvriendlijk? Hij stoot geen uitlaatgassen uit en maakt geen herrie. Wat dat betreft is het milieuvriendelijk.

De accu is li-ion, is dat allemaal milieuvriendelijk uit de grond gehaald? En als de acculader in het stopcontact gestoken wordt staat deze rechtstreeks in verbinding met de kolencentrale, ook als u groene stroom afneemt. Groene en grijze stroom gaat immers allemaal door dezelfde stroomkabels. Aan u de keus of het milieuvriendelijk is. Het is wel een gaaf ding. Punt.

Mijn Igoo scooter.

Sinds 2018 ben ik in het bezit van een Igoo LT019 scooter. Een elektrische scooter/step met dikke banden, welke ik heb aangeschaft bij de importeur van de Igoo scooters in Bladel, Noord Brabant.

Deze scooter heeft een snorfiets kenteken en mag dus op de openbare weg, mits je een verzekering ervoor afsluit.

De voorrem aanpassen.

Sinds de aanschaf van mijn scooter/step heb ik de voorrem aangepast, waardoor het remvermogen is toegenomen.

Tunen/stylen van je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter.

De rode Igoo, Rubrider, Citycoco spatborden heb ik inmiddels voorzien van stickers, welke ik zelf vervaardigd heb met een snijplotter. Sommige noemen het “Viper strepen”, anderen noemen het “racing stripes”. Ik noem het stickers, maar “racing stripes” doet het beter in de zoekmachine… Afijn, ook mijn bedrijfslogo zit erin verwerkt.

Smaken verschillen, maar de “niet zo fraaie” ronde zijreflectoren heb ik vervangen door rechthoekige exemplaren, welke exact passen op de ronding van de framebuizen. Hierdoor ziet een en ander er een stuk strakker uit. Hiervoor moest wel de bevestiging van het achterspatbord veranderd worden. Deze heb ik nu gemaakt met M6 blindklinkmoeren. De nieuwe zijreflectoren zijn van een Tomos bromfiets voorvork en het originele artikelnummer is: T227121

Er staan nog wat meer zaken op de planning voor een aantrekkelijker plaatje. Zo wil ik de koplamp vervangen door een grotere “retrostyle” koplamp. Dit vind ik persoonlijk mooier. Verder nog wat andere kleine zaken, zoals achterlicht/kentekenplaat. Wellicht nog een Amperemeter erop om te zien wat de scooter trekt. Ik schat dat het gemiddeld ongeveer 10-15 Ampere zal zijn wat de scooter verbruikt.

De accu.

Je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter is uitgerust met een 60V Lithium accu met een capaciteit van 12Ah of 20Ah. De capaciteit zegt niets over trekkracht, maar is het best te vergelijken met het aantal liters wat in een benzinetank past. De 60V accu bestaat uit 16 in serie geplaatste Lithium cellen (welke onderling parallel geschakeld zijn voor meer capaciteit). Maximale laadspanning per Lithium cel is 4,2V (x16=67,2V). Minimum voltage van een enkele Lithium cel is 3,3V (x16=52,8V).

De actieradius.

De actieradius van 70km die men op sommige plaatsen opgeeft, moet je met een korreltje zout nemen. Dit haalt je Igoo-, Rubrider of Citycoco scooter enkel en alleen wanneer de maximum snelheid 25km/uur is. De wegen vlak, lang en recht zijn en jezelf geen 100kg weegt. Zolang de maximum snelheid van je scooter 25km/uur is, zal de actieradius redelijk overeenkomen. Overigens worden op diverse plaatsen verschillende km’s opgegeven. De actieradius die men bij de importeur van de Igoo scooters opgeeft, die klopt vrij aardig. Actieradius is helemaal afhankelijk van rijgedrag.

Wanneer je maximumsnelheid 35km/uur is, wordt de actieradius verkort, doordat deze hogere snelheid meer kracht vraagt (welke vanuit de accu komt en via de acculader uiteindelijk uit de kolencentrale).

Wanneer je maximumsnelheid 43km/uur is, wordt de actieradius nog verder verkort. Maar dan loopt ie wel lekker door. Zolang als er stroom voorhanden is in de accu/batterij. En bij 43km/uur is dat niet zo heel lang.

Met mijn Igoo scooter (35-40km/uur) heb ik al wel eens 50km actieradius gehaald en de accu had daarna nog 55V, dus nog niet helemaal leeg. De snelheid was de laatste km’s ook onder de 35km/uur gezakt. Verder rijden heb ik niet geprobeerd (was nog wel enkele km’s mogelijk), want als de accu leeg is, kun je duwen.

Acculader en tijdsduur laden.

Bij mijn Igoo scooter is een standaard batterijlader bijgeleverd van 67,2V 2A. Deze laad de accu met max 2A stroomsterkte tot de maximale laadspanning is bereikt van 67,2V (=4,2V/cel).

De accu die mijn scooter heeft is 20Ah, in theorie betekend dit dat deze gedurende een uur 20A kan leveren, voordat hij leeg is. Met een acculader die laad met 2A stroomsterkte, betekend dit dat het opladen van een 20Ah accu dus 10 uren zal duren (in theorie, bij een nieuwe accu). In de praktijk zal dit zelfs nog iets langer duren door kleine, verwaasloosbare, verliezen.
Bij mij heeft het opladen van de 20Ah accu wel eens 9 uren geduurd, voordat deze weer geheel vol was. De accu was toen niet helemaal leeg, maar had nog 55V.

Voor wie de acculader er de hele nacht aan laat hangen, is de lange laadtijd geen probleem. Voor wie de laadtijd te lang vind duren; er is een “snellader” verkrijgbaar voor je Igoo, Rubrider of Citycoco scooter. Hierdoor is laadtijd geen 9-10 uren meer, maar zal dit 3-4 uren duren. Ik heb geen idee, met hoeveel Ampere de snellader laad, maar ik schat 4-5 Ampere.

Een 67,2V-4A of 5A lader zal de laadtijd ook zeker halveren tov een 67,2V-2A acculader.

Golftashouder voor je Igoo, Rubrider, Citycoco scooter.

Ideaal voor op de golfbaan! Een golftashouder op een Igoo, Rubrider, Citycoco scooter. Met de brede banden, lage eigen gewicht is het een ideale elektrische scooter voor op de golfbaan. Het enige wat nog ontbreekt is een golftashouder.

Zo dat waren weer wat zoekwoorden voor de zoekmachines.

Vragen, opmerkingen?!

Neem hier contact op.