Mijn aangeschafte Igoo elektrische scooter.

Mijn Igoo scooter.

In 2018 heb ik een Igoo LT019 scooter aangeschaft. Een elektrische scooter/step met dikke banden en snorfietskenteken, welke ik heb aangeschaft bij de importeur van de Igoo scooters in Bladel, Noord Brabant. Ik gebruik hem bij goed weer voor woon/werkverkeer door de Brabantse bossen.

Igoo elektrische scooter. Citycoco.
Igoo elektrische scooter. Hier met andere zijreflectoren en stickers op de spatborden.
Golftashouders voor Igoo LT019 elektrische scooters gefabriceerd en geleverd door Van Alphen techniek & design. Made in Nederland!

Ideaal voor op de golfbaan! Een golftashouder of golftasdrager op een Igoo scooter. Met de brede banden, lage eigen gewicht is het een ideale elektrische scooter voor op de golfbaan.

In 2018 heeft Van Alphen techniek & design (ik dus), samen met Igoo-Nederland, golftashouders ontworpen voor de LT019 elektrische scooter. Na het ontwerpen heb ik de golftasdragers gemaakt en geleverd.

Golftasdrager elektrische scooter ontwerp
Dit was een basis ontwerp van de golftasdrager, voor de maatvoeringen.

De golftasdrager/golftashouder voor achterop de elektrische LT019 Igoo scooter kan eenvoudig zijwaarts gedraaid worden, zodat deze als standaard dient en de graszode van de golfbaan niet beschadigd.

Goltasdrager naar zijkant verdraaid, zodat deze dienst doet als standaard.
Goltasdrager naar zijkant verdraaid, zodat deze dienst doet als standaard.

 

Buizen buigen tbv goltasdrager elektrische scooters

In mijn eigen werkplaats heb ik buizen kort gezaagd en gebogen op de buigmachine. Verder heb ik alles gelast, wat er gelast moest worden aan de golftasdragers.

Golftashouders gelast
Golftashouders gelast. Made in NL.
Aanbouwdelen van de golftashouders.
Aanbouwdelen van de golftashouders. Voorzien van steun voor kentekenplaathouder en verlichting. Made in NL.
De voorrem aangepast.

Sinds de aanschaf van mijn scooter/step heb ik de voorrem aangepast, waardoor het remvermogen is toegenomen.

Igoo scooter voorrem voor aanpassing.
Dit was de voorrem, voordat ik het aangepast had. De remblokken kwamen maar “half” op de remschijf.
Tunen/stylen van mijn Igoo scooter.

De “niet zo fraaie” ronde zijreflectoren heb ik vervangen door rechthoekige exemplaren, welke exact passen op de ronding van de framebuizen. Verder heb ik wat stickers met mijn bedrijfslogo op de spatborden geplakt.

Er staan nog wat meer zaken op de planning. Zo wil ik de koplamp vervangen door een grotere “retrostyle” koplamp. Dit vind ik persoonlijk mooier. En de standaard koplamp vind ik niet toereikend qua lichtopbrengst. Als je in het donker rijd geeft de standaard koplamp, maar amper genoeg licht. Verder nog wat andere kleine zaken, zoals plaatsing achterlicht/kentekenplaat.

Een Amperemeter erop, om te zien wat de scooter aan stroom trekt, staat ook in de planning en deze heb ik inmiddels al binnen.

De kabelboom zal ik ook aan gaan passen en verleggen. Er zit momenteel een kleine storing in waardoor de remschakelaar van de voorrem niet werkt.

Opvoeren van de Igoo scooter.

Heb je een Igoo scooter of een ander merk elektrische scooter van het type LT019? En wil je je Igoo scooter opvoeren?

Mijn scooter rijd momenteel met een max snelheid van ca 38km/uur. Dit was een simpele ingreep en het is ook mogelijk om een schakelaar te plaatsen, met 3 standen/versnellingen. Dit is bij mijn elektrische scooter tenminste zo. Dit is afhankelijk van de controller welke geplaatst is. Er zijn ook andere controllers verkrijgbaar in China, met meer Ampere output, zodat de trekkracht toeneemt en de levensduur van de motor achteruit gaat.

Wanneer ik enkele km’s gereden heb, is de max snelheid gedaald tot ca 35km/uur.

De accu.

Mijn Igoo scooter is uitgerust met een 60V Lithium accu met een capaciteit van 20Ah. De capaciteit zegt niets over trekkracht, maar is het best te vergelijken met het aantal liters wat in een benzinetank past. De 60V accu bestaat uit 16 in serie geplaatste Lithium cellen (welke onderling parallel geschakeld zijn voor meer capaciteit). Maximale laadspanning per Lithium cel is 4,2V (x16=67,2V). Minimum voltage van een enkele Lithium cel is 3,3V (x16=52,8V).

De actieradius.

De actieradius van 70km die men op sommige plaatsen opgeeft, moet je met een korreltje zout nemen. Dit haalt mijn Igoo scooter enkel en alleen wanneer de maximum snelheid 25km/uur is. De wegen vlak, lang en recht zijn en jezelf geen 100kg weegt. Zolang de maximum snelheid van je scooter 25km/uur is, zal de actieradius redelijk overeenkomen. Overigens worden op diverse plaatsen verschillende km’s opgegeven. De actieradius die men bij de importeur van de Igoo scooters opgeeft, die klopt vrij aardig. Actieradius is helemaal afhankelijk van rijgedrag.

Wanneer je maximumsnelheid 35km/uur is, wordt de actieradius erg verkort, doordat deze hogere snelheid meer kracht vraagt (welke vanuit de accu komt en via de acculader uiteindelijk uit de kolencentrale).

Met mijn Igoo scooter (35-40km/uur) heb ik al wel eens 50km actieradius gehaald en de accu had daarna nog 55V, dus nog niet helemaal leeg. De snelheid was de laatste km’s ook onder de 35km/uur gezakt. Verder rijden heb ik niet geprobeerd (was nog wel enkele km’s mogelijk), want als de accu leeg is, kun je duwen.

Acculader en tijdsduur laden.

Bij mijn Igoo scooter is een standaard batterijlader bijgeleverd van 67,2V 2A. Deze laad de accu met max 2A stroomsterkte tot de maximale laadspanning is bereikt van 67,2V (=4,2V/cel).

De accu die mijn scooter heeft is 20Ah, in theorie betekend dit dat deze gedurende een uur 20A kan leveren, voordat hij leeg is. Met een acculader die laad met 2A stroomsterkte, betekend dit dat het opladen van een 20Ah accu dus 10 uren zal duren (in theorie, bij een nieuwe accu). In de praktijk zal dit zelfs nog iets langer duren door kleine, verwaasloosbare, verliezen.
Bij mij heeft het opladen van de 20Ah accu wel eens 9 uren geduurd, voordat deze weer geheel vol was. De accu was toen niet helemaal leeg, maar had nog 55V.

Voor wie de acculader er de hele nacht aan laat hangen, is de lange laadtijd geen probleem. Voor wie de laadtijd te lang vind duren; er is een “snellader” verkrijgbaar voor je Igoo of Citycoco scooter. Hierdoor is laadtijd geen 9-10 uren meer, maar zal dit 3-4 uren duren. Ik heb geen idee, met hoeveel Ampere de snellader laad, maar ik schat 4-5 Ampere.

Een 67,2V-4A of 5A lader zal de laadtijd ook zeker halveren tov een 67,2V-2A acculader.

Zo dat waren weer wat zoekwoorden voor de zoekmachines.

Vragen, opmerkingen?!

Neem hier contact op.

Groeten,

John van Alphen